Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Thursday, January 26, 2012

TAMAK ITU ADA BAIKNYA

Hubungan kita dengan Tuhan adalah hubungan hamba dengan pencipta-Nya, hubungan hamba dengan pengawalnya dan hubungan hamba dengan pemberi balasan.Jadi apabila Tuhan menyebut kita adalah hamba-Nya, maka kita harus memahami dan kita mesti tunduk kepada semua perintah dan peraturannya.Malah kita juga yakin Tuhan adalah pengawal hidup kita.

Pernah suatu hari, Nabi Muhammad saw berkata kepada seorang anak muda, " Wahai anakku, aku akan mengajar kamu beberapa perkara : Peliharalah Tuhan nescaya dia pelihara kamu, peliharalah Tuhan nescaya apa-apa yang engkau minta dimakbulkannya.Apabila kamu meminta sesuatu, mintalah daripada Tuhan, apabila kamu meminta pertolongan maka mintalah daripada Tuhan."

Berdasarkan hadis ini jelas Nabi Muhammad mengarahkan kita supaya memelihara hukum, hak, perintah dan larangan Tuhan dengan cara mengerjakan perintahnya sesuai dengan ketetapan syariatnya.Misalnya, apabila kita menjaga sembahyang, yakni hukum ketetapannya, maka kita melaksanakan perintah Tuhan.Tuhan memelihara kita dan kita boleh jadi sihat, kuat dan berkat dalam hidup.Malah yang paling utama, Tuhan memelihara kita daripada menjadi bahan bakar api neraka.Subhanallah.

Malah, sebagai orang yang beriman, kita sentiasa meminta supaya Tuhan memelihara kita.Bukan sekadar kita menjaga perintah Tuhan, malah kita berdoa supaya Tuhan tetap memelihara kita.Sebagai contoh, kita baca doa yang diajarkan oleh Muhammad seprti yang dilaporkan oleh Ibnu Umar, " Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku meminta kepadamu sihat walafiat di dunia dan di akhirat. Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku meminta keadamu keampunan dan kesejahteraan buat agamaku dan duniaku, buat kaum keluargaku dan amankanlah kebimbanganku, peliharalah dari hadapanku dan belakangku, kanan dan kiriku dan dari sebelah atasku, aku berlindung pada kebesaranmu daripad dibinasakan dari bawahku." Amin..
Perhatikan itulah permintaan seorang hamba yang meletakkan Tuhan sebagai penjaga dan pemelihara.Bukan sekadar menjadi penjaga syariat Tuhan malah dia sentiasa berharap kepada Tuhan.Kerana itu, sbagai umat Islam, perlu benar kita yakin apabila kita menjaga syariat Tuhan maka Tuhan menjaga jiwa, diri dan rohani kita.

Apabila kita meminta daripada Tuhan, maka Dia adalah sebaik-baik pemberi segala permintaan.Muhammad berkata, " Bersikap tamaklah apabila mendapat manfaat bagi dirimu, dan mintalah pertolongan daripada Tuhan, dan janganlah engkau merasa lemah." Kita perlu bersikap tamak merebut manfaat agama, manakala Tuhan dijadikan tempat mengadu dan meminta pertolongan. Alhamdulilah..

Renung-renungkan...Semoga bermanfaat....Insya Allah..

No comments:

Post a Comment