Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Thursday, January 26, 2012

INSYA ALLAH

Dalam hadis yang diriwayatkan Bukhari, ada diceritakan mengenai Nabi Sulaiman Alaihis Salam, yang memiliki 60 orang isteri.Dia berkata kepada dirinya, " Aku akan meniduri isteri-isteriku yang seramai 60 orang ini secara bergilir-gilir dalam satu malam.
Sudah tentu semua isteriku ini akan mengandung dan melahirkan anak-anak lelaki dalam masa yang sama.Dengan demikian dapatlah aku bentuk sebuah pasukan berkuda yang terdiri daripada anak-anak lelakiku untuk berjuang dan berperang di jalan Allah."

Pada malam yang ditentukan, Nabi Sulaiman meniduri isteri-isterinya secara bergilir-gilir dalam satu malam sahaja.Namun perancangannya tidak menjadi.Daripada seramai 60 orang isterinya itu, hanya seorang yang hamil dan melahirkan seorang anak lelaki.

Rasulullah yang menceritakan kisah ini mengulas dengan bersabda, " Kalaulah Nabi Sulaiman menyertai azam atau hasratnya itu dengan kata-kata 'insya- Allah' (jika Allah menghendaki), sudah tentu semua 60 orang isterinya itu akan mengandung dan melahirkan anak lelaki yang boleh dijadikan pasukan berkuda untuk berjuang di jalan Allah seperti yang diharapkan.

Pengajaran kisah ini amat jelas, bahawa sebagai hamba Allah, kita tidak punya sedikit pun kuasa untuk menentukan berjaya atau tidaknya sesuatu yang kita rancang walau serapi mana pun perancangan kita buat.
Sebab itulah, sebagai tanda ketidakberdayaan kita, kita disuruh mengucapkan 'insya-Allah' - jika Allah menghendaki atau sekiranya Allah menghendaki dan pasakkan dalam hati bahawa segala yang dirancang akan berhasil dengan kehendak-Nya.

Ini selaras dengan firman-Nya dalam surah al-Kahfi :23-24, " Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu : " Sesungguhnya aku akan lakukannya esok, kecuali dengan menyebut : Insya-Allah."
Subhanallah...

Renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment