Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Thursday, January 26, 2012

Cerita Teladan : Profesor Dengan Pengayuh Sampan


Pada suatu hari seorang profesor menyeberang sungai dengan sebuah sampan yang didayung oleh seorang pendayung sampan.Di tengah sungai, profesor bertanya, " Kamu pandai menulis dan membaca?"


" Tidak.Saya buta huruf." jawab pendayung sampan.


" Kalau begitu, kamu sudah hilang separuh daripada kehidupan kamu.Orang yang tidak pandai menulis dan membaca seolah-olah hilang separuh keupayaan untuk hidup dengan berjaya."


Sampan bergerak perlahan.Tak lama selepas itu, profesor bertanya lagi, " Kamu ada membuat simpanan wang di bank?"


" Tidak. Pendapatan saya hanya cukup-cukup makan," jawab pendayung sampan lagi.


" Kalau begitu, kamu hilang lagi separuh daripada kehdupan kamu.Mana mungkin orang yang tidak menyimpan wang boleh hidup dengan selesa pada masa tua nanti."


Sampan terus bergerak.Tiba-tiba sampan itu bocor.Air masuk dengan banyaknya dan sampan hampir tenggelam.Kali ini pendayung sampan bertanya kepada profesor." Tuan, adakah tuan pandai berenang?'


" Eh...eh...saya tidak tahu," jawab profesor dengan nada panik.


" Kalau begitu tuan akan kehilangan seluruh hidup tuan." :)


Moralnya : Tuhan tidak mencipta manusia bodoh.Tuhan hanya mencipta manusia dengan kebijaksanaan yang berbeza.


Sekadar renungan buat semua.

No comments:

Post a Comment