Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Thursday, January 26, 2012

Kisah Dua Keping Roti


Pada suatu waktu dahulu, ada seorang lelaki bangsa Israel yang amat kuat beribadat kepada Tuhan.Lelaki itu taat kepada semua perintah dan larangan Tuhan.Dia melakukan pelbagai ibadat selama enam puluh tahun di dalam biliknya tanpa keluar rumah.


Pada suatu hari, hujan turun dengan lebatnya di bumi yang kering itu.Segala tanaman dan tumbuh-tumbuhan hidup subur.Lelaki itu terasa ingin keluar bersiar-siar menikmati kecantikan alam.Selama ini dia hanya duduk beribadat di dalam bilik tidak keluar-keluar.
" Alangkah baiknya kalau aku bersiar-siar di luar sana.Aku dapat mengingati Tuhan sambil menikmati seluruh kecantikan alam," bisiknya di hati.


Lelaki itu pun keluar dari bilik ibadatnya hendak pergi brjalan-jalan dan bersiar-siar.Dia membawa dua keping roti sebagai bekal.Sebaik-baik dia berada di luar, dia begitu gembira dan takjub dengan keindahan alam ciptaan Tuhan.


Sedang dia menghayati rahsia dan keindahan alam selepas disirami hujan lbat, dia terserempak dengan sorang perempuan jelita.Selepas bertegur sapa dan berkenalan, lelaki dan perempuan jelita itu bertambah mesra.


Mereka berjalan beriringan sambil menikmati alam.Apabila lelaki dan perempuan yang tidak berkahwin duduk berdua-duaan, syaitan akan datang dan duduk di antara kedua-duanya.Begitulah kebiasaannya.


Selepas mata bertemu mata, hati mula berkata-kata.Mereka mula jatuh cinta.Akhirnya mereka berzina.Sesudah itu, lelaki itu berasa amat brsalah disebabkan selama ini dia amat takut melanggar larangan Tuhan, sehingga dia jatuh pitam kerana jiwanya amat tertekan oleh rasa kesal yang tidak terhingga.


Apabila tersedar, dia segera pergi ke sungai bagi membersihkan tubuhnya yang dirasakannya sangat kotor oleh dosa.Tiba-tiba, muncul sorang peminta sedekah yang kelaparan.Dia meminta makanan daripadanya.Lelaki itu berasa simpati lalu memberikan bekal yang dibawanya, iaitu dua keping roti.


Tidak lama selepas kejadian itu, lelaki itu jatuh sakit lalu mati.Maka malaikat menimbang pahala daripada segala perbuatan yang baik-baik selama 60 tahun dan dosa daripada segala perbuatannya berzina.Ternyata dosanya lebih berat daripada pahala ibadatnya selama 60 tahun.


Oleh sebab dosanya lebih berat maka ditimbangkan pahala daripada sedekah dua keping roti yang pernah diberikan kepada pengemis lapar dahulu.Berat timbangannya berubah.Kini pahalanya lebih berat daripada dosanya.Lelaki itu pun terselamat daripada api neraka dan dia dimasukkan ke syurga.Itulah berkat pahala daripada bersedekah dua keping roti kepada orang yang sangat lapar.


Subhanallah...
Sentiasalah muhasabah diri kita....

No comments:

Post a Comment