Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Thursday, December 1, 2011

JENIS-JENIS HATI




Para ulama telah menyatakan, Allah S.W.T  telah mengkategorikan hati kepada 3 jenis

1. Qalbun Sahih
Qalbun Sahih bermaksud hati yang suci. Apabila kita menyebut perkataan suci, ianya bermakna hati itu bersih, sihat dan bebas daripada segala gangguan yang boleh menyebabkan pemiliknya menentang perintah dan larangan Allah. S.W.T

2. Qalbun Mayyit
Qalbun Mayyit bererti, hati yang mati. Orang yang memiliki jenis hati ini tidak akan mengenal penciptanya. Mereka tidak mahu menyembah Allah, serta tidak akan dicintai Allah. Selain itu, mereka juga tidak mahu mendapat keredaan daripada Allah serta akan terlepas daripada rahmat Allah.

3. Qalbun Maridh
Hati ini adalah hati yang sakit, Golongan yang mempunyai jenis hati ini, masih mempunyai kehidupan tetapi hatinya ada menyimpan benih-benih penyakit. Kadangkala mereka hidup sihat, tetapi ada ketikanya mereka kadangkala melebihkan dunia, ikut nafsu, tamak, dengki, takabbur, ujub dan riak.

Kita perlu ingat, kita bukan sahaja perlu membersihkan diri daripada segala jenis kotoran, kuman dan penyakit tetapi hati juga perlu dibersihkan daripada sifat tercela ini.

Hati yang sakit ini, asalnya mempunyai dua motivasi
> Motivasi untuk  mengajak kepada Allah, Rasul serta mencari kebahagiaan abadi di akhirat
> Motivasi untuk menuju kepada kehidupan dan kebahagiaan di dunia yang sifatnya hanya sementara

Beza hati Mukmin dan Hati  kafir
Sayidina Ali berpesan: 
Hati seseorang mukmin itu bersih, terdapat pada pelita yang bercahaya.
Manakala hati sesorang kafir itu hitam serta berpenyakit"

Sumber:
ubathatiapakahpenawarnya.blogspot.com

No comments:

Post a Comment