Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Tuesday, August 9, 2011

Doa Antara Dua Sujud

Dengan rendah hati, nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah melalui doa ini.
Rabbighfirli [Tuhanku, ampuni aku]

Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,
 “Warhamni [sayangi aku]



Kemudian, berturut-turut sampaikanlah permintaan-permintaan 
Wajburnii [tutuplah aib-aibku]
Warfa’nii [angkatlah darjatku]
Warzuqnii [berilah aku rezeki]
Wahdinii [berilah aku petunjuk]
Wa’Aafinii [sihatkan aku]
Wa’fuannii [maafkan aku]

Setelah selesai, diamlah sejenak, kemudian lahirkan rasa syukur kita kepada Ya Rabbi.
Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan.

Sekian, renung-renungkan dan sampaikanlah.
Ilmu yang ada tidak banyak sekadar berkongsi.

No comments:

Post a Comment