Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Tuesday, March 8, 2016

TAFSIR SURAH AL MULK AYAT 2






الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

"Yang menciptakan kematian dan kehidupan
Untuk menguji kamu
Siapakah yang lebih baik amalannya
Dan DIA adalah YANG MAHA BERKUASA
Dan YANG MAHA PENGAMPUN"
-------------------------------------------------------------------

AL MAUT & AL HAYAT(Kematian & Kehidupan)

*Allah menyebut "Al Maut" sebelum "Al hayat" untuk memberikan penekanan dan mencuri fokus manusia yang diciptakanNYA bahawa kehidupan selepas mati adalah kehidupan yang sebenarnya, kerana kehidupan dunia hanyalah terlalu singkat nisbah kepada kehidupan akhirat.

*Sebagai AL MALIK (Raja) yang mempunyai AL MULK (pemerintahan), DIA adalah PENCIPTA (AL KHALIQ). Dia menciptakan kehidupan dunia sebagai ujian kelansungan kehidupan akhirat nanti...sebagai pembuktian kepada manusia itu sendiri terhadap segala amalannya.
---------------------------------------------------------------------

AHSANU (LEBIH BAIK):

Amalan itu mempunyai peringkat2nya.
Contohnya solat tahajud...Ia adalah suatu amalan yang BAIK. Dan Jika sesaorang itu melakukannya walau hanya sekali sekala, ia tetap satu amalan mulia & baik....namun jika dilakukan secara istiqamah,walaupun sedikit, maka itu adalah LEBIH BAIK.
----------------------------------------------------------------------

AL 'AZIZ (YANG MAHA BERKUASA)
* Sebagai AL MALIK (RAJA SEGALA RAJA)...bukan sekadar raja kepada alam dunia...tapi juga kepada alam akhirat....maka DIA adalah AL 'AZIZ yang memiliki kuasa tertinggi & paling berkuasa.

* Selaku hamba yang bersifat segala kekurangan, mereka pasti pernah melakukan dosa. Dan Allah menjanjikan keampunan untuk mereka selaku AL AZIZ. terhadap yang mahu bertaubat.
-----------------------------------------------------------------------

*AL GHAFUR (YANG MAHA PENGAMPUN)
Bermakna....
~ mengampuni secara meNUTUP dosa
~ MengHAPUSkan dosa
~ Memaafkan berULANG-ULANG
.........................................................................................

PENGGABUNGAN SIFAT AL'AZIZ & AL GHAFUR
* Sifat pemerintah yang tertinggi itu mempunyai kuasa yang teratas....Yang juga mampu mengampuni dengan PENGAMPUNAN YANG SEMPURNA....

* Rujukan: Tafsir AL MISBAH.

No comments:

Post a Comment