Rasulullah SAW bersabda, "Kamu semua harus berpegang teguh kepada sunnahku (setelah Al Qur'an) dan sunnah khulafa' rasyidin yang mendapat petunjuk Allah sesudahku. Berpeganglah dengan sunnah itu dan peganglah ia kuat-kuat, serta jauhilah perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat." (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

Monday, September 19, 2011

Solat Sunat Hajat

Sesungguhnya banyak cara atau kafiat bagaimana mengerjakan solat hajat. Yang lazimnya ialah mengerjakan sehingga 12 rakaat, dibuat sebaiknya pada 3/4 malam. 


Ayat pertama selepas fatihah dibacai Ayat Kursi 11 kali dan ayat pada rakaat kedua surah al-iklhas sebanyak 11 kali juga. Namun boleh dibuat juga hanya dengan 2 rakaat sahaja. Disertakan satu cara yang sangat mudah untuk di amalkan. 



1. Dimulakan dengan niat : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat (imam/makmum/adaan) Kerana Allah Taala. (Tidak perlu membayangkan hajat apa yang dikehendaki)


2. Baca pada rakaat pertama selepas Al-Fatihah : Surah Al-Kafirun (Bilangan yang ganjil 7,5, 3 atau sekali)


3. Baca pada rakaat kedua selepas Al-Fatihah : Surah Al-ikhlas (Bilangan yang ganjil sama dengan jumlah pada rakaat pertama)


3. Sembahyang selesai selepas memberi salam.


4. Sujud sekali lagi selepas salam (Ini bukan di dalam perbuatan sembahyang lagi) 


 i)baca Istiqfar, 


ii)Selawat atas nabi,

iii)Bertahmid (Subahanallah, Walhamdulillah, Wallailla haillallah,  
    Wallahuakbar, 


iv)Doa Allahummarobbana a tina fiddunia.....seterusnya. 


Semuanya dibaca 3 kali..


Kemudian baru kita memohon hajat yang diminta, boleh dibacai dengan bahasa yang kita fahami, baik melayu, iban, melanau dsb. kerana Allah amat mengetahui. Sesudah selesai memohon hajat, bangun dari sujud. Maka selesailah sembahyang hajat dan doanya. Wallahualam.


Sekian selamat beramal.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment